در حال بارگذاری ...
در سومین روز از دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی لاهیجان چه‌گذشت؟

از تقدیم اجرا به مادران شهدا تا دغدغه‌های محیط‌زیستی

سومین روز از دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «شهروند» لاهیجان در حالی برگزار شد که طرح دغدغه‌های محیط‌زیستی و ابراز همدردی با مادران دل‌سوخته از دست دادن فرزندان‌شان در جنگ محتوای اصلی اغلب اجراها را تشکیل می‌داد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، سومین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان در حالی پیش‌روی مخاطبان قرار گرفت که علاوه بر کیفیت بالای اجرای آثار نمایشی برخی از طرح‌ها و موضوعات نمایش‌های اجراشده دربرگیرنده حال و هوای ویژه‌ای بود که با استقبال و حسن توجه مخاطبان نیز همراه شد.

اجراهای روز سوم جشنواره در حالی با حمایت و همت دست‌اندرکاران مدیریت فرهنگی و شهری لاهیجان پیش‌روی تماشاگران قرار گرفت که کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان تماشاگر ویژه همه نمایش‌های اجراشده در بوستان بعثت شهر لاهیجان حضور پیدا کرده بود. این در حالی است که همزمان با برگزاری اجراهای روز سوم یاد و خاطره شهید ابراهیم دلال خوش، شهید علی کاظم سلیمی و شهید محمدرضا توسلی به‌عنوان سه شهید هنرمند شهر لاهیجان نیز گرامی داشته شد.

جمعه بیست‌ویکم مهر و در جریان برگزاری سومین روز دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «شهروند» ابتدا نمایش «شصت» به نویسندگی و کارگردانی رضا ملکی از اصفهان در بوستان بعثت، محل اصلی اجرای آثار این دوره از جشنواره اجرا شد. نمایشی که در حال و هوایی نشاط‌آور و مفرح تلاش کرد تا بخشی از معضلات اجتماعی و زندگی شهری را در قالب تئاتر خیابانی پیش روی مخاطبان قرار دهد.

نمایش «خیلی دور خیلی نزدیک» به نویسندگی و کارگردانی مسعود کردی از بروجرد هم جزو آثار شرکت‌کننده جشنواره در روز سوم بود که با حضور تعدادی از بازیگران نوجوان و طراحی صحنه ویژه‌ای که در نظر گرفته‌ شده بود، توانست با استقبال بسیار خوبی از سوی شهروندان لاهیجانی مواجه شود. این در حالی است که بازی هنرمندانه دختران نوجوان، هماهنگی گروهی بسیار خوب بازیگران در طول اجرا، شوخی‌های به‌موقع با برخی اصطلاحات رایج در فضای مجازی و توجه به نقش ارزشمند دختر ایرانی در خانواده و محیط کار و محل تحصیل از ویژگی‌های خوبی بود که در اجرای این اثر نمایشی به آن‌ها اشاره کرد.

نمایش‌های «چند بطری برای مراسم تدفین پدر» به کارگردانی کیانوش احمدی و «بودونبود» به کارگردانی محمد قدیمی هم دو اثر شرکت‌کننده از تهران بودند که تلاش کردند با رعایت برخی از مؤلفه‌های اجرای نمایش‌های خیابانی به‌ویژه عناصر مشارکت‌جویانه با تماشاگران و خلاقیت در صحنه‌پردازی حال‌وهوای متفاوتی را در اجرا برای انتقال فضای حسی موردنظرشان تجربه کنند که دربرگیرنده واکنش‌های متفاوت و جالب‌توجهی از سوی شهروندان لاهیجانی بود.

هنرمندان لاهیجانی به کارگردانی علی بیداوسی و سمیه نیک‌مسلک هم با اجرای نمایش «بازی» اثر متفاوتی را برای همشهریان خود اجرا کردند. نمایشی انتزاعی که چهار هنرمند در نقش چهار آدم با یک قالب رنگی کنار هم هستند و فضای تک‌بعدی را در این جمع تجربه می‌کنند؛ اما با گذشت سیر داستانی که تماشاگر ناظر آن است، این بچه‌های آدم‌ها هستند که فارغ از آنچه در زندگی بزرگ‌ترهای خود می‌گذرد، با هم متحد می‌شوند تا جهان زیباتری را بسازند. فرآیند نمایشی که توانست با استقبال و تشویق مخاطبان همراه شود.

نمایش «سه دلقک و نصفی» به نویسندگی آرزو علیپور و کارگردانی امیر عابدینی هم یکی دیگر از آثار اجراشده روز سوم بود که این اثر نمایشی نیز مانند چند آثار اجراشده جشنواره، به بیان دغدغه‌های محیط‌زیستی به‌ویژه شهدای محیط‌بان پرداخته بود. شرایطی که یکی از ویژگی‌های بارز این دوره از جشنواره لقب گرفته و توانسته با واکنش‌های جالب‌توجهی از سوی شهروندان مواجه شود. مسیری که در اجرای نمایش «پیوند کوالانسی» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حیدری از خمینی‌شهر نیز به جلوه‌ای دیگر و این بار پیرامون هشدار برای خشکی رودخانه‌های مهم ایران پیش روی تماشاگر قرار گرفت و اگرچه تلاش کرد تا در جای‌جای نمایش از مفهوم «امید به آینده» غافل نشود اما به سهم خود به طرح یک دغدغه محیط‌زیستی دیگر پرداخت.

بخش پایانی سومین روز از برگزاری جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان به اجرای نمایش «انفال» به نویسندگی و کارگردانی کژال راستین از مریوان اختصاص داشت. یک نمایش دغدغه‌مند و تأثیرگذار با موضوع جنگ که تلاش کرده بود بخشی از جنایات داعش را با زبان تئاتر خیابانی منتقل کند. اثری ضدجنگ که کارگردان نمایش پس از پایان اجرا پس از ابراز همدردی با کودکان کشته‌شده غزه و جنگ‌های دیگر آن را به مادران دل‌سوخته و آسیب‌دیده جنگ تقدیم کرد.

دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» نوزدهم تا بیست‌ودوم مهر سال 1402 توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، شهرداری لاهیجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران و مجموعه‌های دیگر در شهر لاهیجان برگزار می‌شود.

بوستان بعثت، محوطه بیرونی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لاهیجان، محوطه گردشگری «استخر»، بوستان رفتگر، بوستان هنر، بوستان گل‌ها ازجمله اماکنی هستند که در طول برگزاری این جشنواره میزبان گروه‌های شرکت‌کننده در بخش رقابتی و بخش کودک بود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمدعلی صادق حسنی داور بخش خیابانی راه ابریشم

هنرمندان تئاتر خیابانی دست به تولیدات تازه بزنند
گفت‌وگو با محمدعلی صادق حسنی داور بخش خیابانی راه ابریشم

هنرمندان تئاتر خیابانی دست به تولیدات تازه بزنند

محمدعلی (بهمن) صادق حسنی داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه ای راه ابریشم، بر این باور است که آثار شرکت‌کننده در جشنواره بهتر است تولیداتی نو باشند که پیشتر در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده باشد

|

نظرات کاربران